Koszt dostawy:
Końcowa suma:
(Razem produkt/produktów jest w koszyku)
Chcę kontynuować zakupy Zamówienie

Wraz z produktem nasi klienci zamówili jeszcze:

Prozdrowotne bakterie: mechanizm działanie probiotyków.

Prozdrowotne bakterie: mechanizm działanie probiotyków.

Nie ma żadnej przesady w twierdzeniu, że dobroczynne (probiotyczne) szczepy bakterii, żyjące w naszym układzie pokarmowym, mają zasadnicze znaczenie dla naszego zdrowia. Zbyt mała liczba pożytecznych bakterii lub brak poszczególnych szczepów może powodować groźne choroby. Dlatego należy zatroszczyć się o uzupełnienie bakterii probiotycznych i utrzymanie ich ilości na odpowiednim poziomie, co najprościej można osiągnąć przy pomocy probiotyku.

Cóż to takiego te probiotyki? Wiele osób zadaje to pytanie, najpierw jednak trzeba sobie odpowiedzieć, co oznacza nazwa „probiotyk”, która pochodzi z języka greckiego: otóż „pro bios” oznacza „dla życia”.
Probiotykami nazywane są więc po pierwsze same bakterie probiotyczne, po drugie zaś te suplementy diety, które zawierają powyższe żywe mikroorganizmy. Może to powodować lekkie zamieszanie, dlatego w naszym artykule będziemy osobno zaznaczać, jeśli mowa będzie o preparatach.

Dobroczynne bakterie probiotyczne

Słysząc o bakteriach, na myśl przychodzą nam natychmiast choroby. To normalna reakcja, przecież to prawda: znaczna część bakterii – zwłaszcza, gdy się nadmiernie rozmnożą – negatywnie wpływa na nasz organizm.
Istnieją jednak również bakterie korzystne dla zdrowia, spośród których znaczeniem wyróżniają się szczepy bakterii probiotycznych – probiotyki –, żyjące w jelitach, a przede wszystkim w jelicie grubym.

Równowaga flory bakteryjnej jelit

Flora bakteryjna jelit stanowi niezwykle skomplikowany ekosystem: badania wykazują, że składa się na nią około 400 szczepów bakterii o łącznej liczbie 100 bilionów mikroorganizmów. Masa całej populacji może osiągnąć nawet 2 kg, a liczba genów mikrobioty stokrotnie przewyższa liczbę genów u człowieka. Flora bakteryjna jelit funkcjonuje prawidłowo, kiedy jej struktura utrzymuje się w równowadze, czyli proporcja bakterii probiotycznych wynosi przynajmniej 50-60%. Niektóre opracowania naukowe stoją wręcz na stanowisku, że organizm człowieka potrzebuje nawet większej ilości probiotyków do prawidłowego funkcjonowania. Nieprzypadkowo, ponieważ bakterie probiotyczne odpowiedzialne są za liczne procesy fizjologiczne:

  • Produkują witaminę K2.
  • Produkują witaminę B12.
  • Stymulują produkcję witaminy B7.
  • Przyczyniają się do produkcji kwasu masłowego, który chroni błony śluzowe w jelicie.
  • Produkują naturalne antybiotyki i substancje przeciwzapalne.
  • Biorą udział w produkcji enzymów trawiennych, rozkładających węglowodany i tłuszcze.
  • Stymulują wchłanianie substancji odżywczych.
  • Rozkładają nieulegające trawieniu błonniki.
  • Wspomagają wchłanianie wapnia, żelaza i magnezu.
  • Produkują substancje immunologiczne.

Probiotyki i układ odpornościowy

70 % wszystkich komórek immunologicznych znajduje się w jelitach, a ponieważ bakterie probiotyczne produkują także substancje immunologiczne, dlatego też stan flory bakteryjnej jelit ma bezpośredni wpływ na działanie układu odpornościowego. Wraz ze spadkiem ilości i różnorodności bakterii probiotycznych w jelitach, czyli utratą równowagi flory bakteryjnej jelit – czego przyczyną może być kuracja antybiotykami, choroba jelit, alkoholizm, operacje chirurgiczne układu pokarmowego, ubogi w błonnik sposób odżywiania –, obniża się odporność naszego organizmu: czujemy się osłabieni, łatwiej poddajemy się infekcjom, trudniej się nam z nich wyleczyć.
A to jeszcze nie wszystko: probiotyki dosłownie uniemożliwiają fizycznie szkodliwym (patogennym) bakteriom, produkującym substancje toksyczne, przywrzeć do ścianek jelit. Można to opisać w ten sposób, że probiotyki „okupują” błony śluzowe w jelicie, co powoduje, iż patogenne bakterie nie otrzymują wystarczającej ilości pożywienia, żeby się rozmnożyć. Ponadto podczas procesu metabolicznego probiotyków wyzwalają się takie substancje, które zmniejszają szanse przeżycia szkodliwym mikroorganizmom.

Probiotyki i choroby

O tym, że mamy niedobór probiotyków, początkowo świadczą tylko wymienione powyżej niezbyt groźne objawy (osłabienie, złe samopoczucie, wyczerpanie, ewentualnie depresja, problemy z trawieniem). Warto je potraktować poważnie, przecież wraz ze spadkiem liczby probiotyków, pogarsza się stan naszego organizmu. Coraz uciążliwsze stają się objawy złej przemiany materii (problemy skórne: pryszcze, egzema), mogą się nawet pojawić choroby zapaleniowe jelit.
Na Uniwersytecie Yale, wspólnie z Uniwersytetem Harwarda, opierając się na wielokrotnych konsultacjach specjalistycznych, stwarzających okazję do zasięgnięcia opinii innych naukowców, sformułowano zalecenia klinicznego zastosowania probiotyków.
Według najnowszych zaleceń zastosowanie bakterii probiotycznych rekomenduje się w leczeniu następujących chorób:

  • biegunki u dzieci,
  • biegunka poantybiotykowa,
  • biegunka wywołana Clostridium difficile
  • nieswoiste zapalenie jelit (IBD),
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego (Colitis ulcerosa),
  • zapalenie zbiornika jelitowego (pouchitis),
  • martwicze zapalenie jelit (enterocolitis necroticans neonatorum),
  • choroba Leśniowskiego-Crohna
  • zespół jelita drażliwego (IBS),
  • słabość immunologiczna,
  • atopowe zapalenie skóry (egzema), wynikłe z uczulenia na krowie mleko,
  • zapalenie jelita cienkiego, spowodowane promieniowaniem,
  • bakteryjne zapalenie pochwy,
  • zapalenie pochwy, (Vaginitis),
  • zaburzenia pracy mózgu, spowodowane problemami z wątrobą,
  • stłuszczenie wątroby,
  • stłuszczenie wątroby u dzieci,
  • marskość wątroby u alkoholików

Probiotyki mogą również pozytywnie wpływać na leczenie i zapobieganie wzdęciom, niestrawności (dyspepsii), zespołowi metabolicznemu, depresji, stanom lękowym, toczniowi rumieniowatemu układowemu (lupus) i artretyzmowi. Wspomagają odchudzanie, obniżają ryzyko zachorowań na udar mózgu, choroby sercowo-naczyniowe i cukrzycę typu 2.

Uzupełnianie bakterii probiotycznych

Flora bakteryjna jelit u każdego człowieka jest inna, ma indywidualny charakter niczym odcisk palca. Z drugiej strony poszczególne szczepy bakterii – i tak niektóre Bifidobacterium, Lactbacillus, Streptococcus – występują u wszystkich. Właśnie z tego względu warto dostarczyć naszemu organizmowi większą ilość takich bakterii, żeby przywrócić, ewentualnie zachować równowagę flory bakteryjnej jelit. Z artykułów spożywczych dobrym źródłem probiotyków są fermentowane produkty mleczne (najlepszy jest bułgarski jogurt), kapusta kiszona, ogórki kiszone lub japońska zupa miso, jednak naprawdę dobry efekt osiągniemy stosując wysokogatunkowe suplementy diety, które zawierają probiotyki w idealnych ilościach i proporcjach, nie mają skutków ubocznych, nie powodują wzdęć i nie trzeba z nich rezygnować na przykład w przypadku nietolerancji laktozy.

Nie zapominajmy o prebiotykach

Aby się rozmnażać, probiotyki potrzebują pożywienia, czyli prebiotyków. Prebiotyki to na ogół błonnik pokarmowy (jak inulina, celuloza, beta-glukan, pektyna), czerpany z surowych warzyw i owoców, obecny również w pełnoziarnistych zbożach i niektórych grzybach, do rozłożenia którego są zdolne tylko właśnie bakterie probiotyczne. Właściwości prebiotyczne posiada również laktoza.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21992958
https://www.researchgate.net/publication/283115625_Recommendations_for_Probiotic_Use-2015_Update
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4045285/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3539293/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808900/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23609775
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11953920
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3859913/

Szukaj artykułu: